چگونه خواب ممکن است بر خطر آلزایمر تأثیر بگذارد؟

 همانند خوردن و آشامیدن، خواب نیز برای عملکرد مناسب بدن ضروری است. برای سال ها، محققان تأثیر خواب بر سلامت کلی بدن را مورد مطالعه قرار داده اند. یکی از زمینه‌های مهمی که در سال گذشته مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته، تأثیر خواب بر روی زوال عقل به طور کلی بر بیماری آلزایمر است. اگرچه تحقیقات هنوز ادامه دارد و نتایج قطعی از آن ها حاصل نشده است، اما تأثیرات خواب بر سلامت مغز غیر قابل انکار می باشد.

 خواب برای انواع عملکردهای مغز مهم است بررسی ها نشان داده است که بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقلی، از اختلال خواب رنج می برده اند از این رو محققان به دنبال کشف ارتباط بین کیفیت خواب و خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر می باشند.

تثبیت حافظه، پردازش عاطفی و فرآیند پاکسازی عمیق از جمله اتفاقات بسیار مهمی هستند که در طول خواب در مغز رخ می دهند. حین خواب عمیق، مایع مغزی نخاعی ما و سیستم ایمنی مغز، مواد زائد را از سلول‌های مغزی پاک می‌کنند. خواب همچنین اثر ترمیم کنندگی مغز را نیز بر عهده دارد، پس از یک روز سرشار از فعالیت های گوناگون و خسته کننده، هنگام خواب، سرعت عملکرد مغز و بدن کاهش پیدا می کند تا فرصتی جهت بازتوانی برای مغز و بدن فراهم شود. بدون وجود زمانی برای بازتوانی، مغز قادر به حفظ عملکرد مناسب نخواهد بود. بنابر شواهد، بروز اختلال بلند مدت در روند خواب می تواند بر سلامت مغز و بدن تأثیرگذار باشد.

 بر اساس یافته های یک متاآنالیز بزرگ بین کیفیت پایین خواب و از دست دادن حافظه ارتباط مستقیم وجود دارد. خواب با کیفیت پایین منجر به بروز اختلال در فرآیندهای بهبود و بازسازی طبیعی بدن می شود و آپنه خواب خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را نیز افزایش دهد، که هر دو مورد ذکر شده نیز خطر زوال عقل را افزایش می دهند. خواب ناکافی همچنین در توانایی مغز برای یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید اختلال ایجاد می کند.

از طرف دیگر بی خوابی با سطوح بالاتر بیومارکر مایع مغزی نخاعی (CSF Aβ42) مرتبط است که سطوح بالای این بیومارکر با بیماری آلزایمر مرتبط می باشد.

با توجه به موارد ذکر شده، تلاش برای حفظ کیفیت خواب منجر به حفظ سلامت و عملکرد مغز در بزرگسالی خواهد شد.

 

https://www.medicalnewstoday.com