ارتباط میکروبیوم روده و سرطان روده بزرگ

مطالعات جدید نشان می دهد که تغییرات میکروبیوم روده می تواند احتمال ابتلا  به سرطان روده بزرگ را پیش بینی کند.

  • بر اساس تحقیقات جدید، سرطان روده بزرگ ممکن است با میکروبیوم روده مرتبط باشد.
  • خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را می توان بر اساس ترکیب میکروبیوم روده پیش بینی کرد.
  • سرطان روده بزرگ علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد کمتر از 50 سال است.

محققان تفاوت هایی را در میکروبیوم روده افرادی که به ضایعات پیش سرطانی روده بزرگ مبتلا می شوند شناسایی کرده اند که نشان دهنده ارتباط احتمالی بین میکروبیوم روده و سرطان کولورکتال است.

میکروبیوم روده از تریلیون ها میکروارگانیسم از هزاران گونه مختلف تشکیل شده است که شامل باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس ها هستند و در یک فرد سالم به صورت مسالمت آمیز همزیستی دارند. آن ها در سراسر بدن یافت می شوند اما بیشتر در روده کوچک و بزرگ دیده می شوند.

 میکروب های موجود در میکروبیوم تا زمانی که در تعادل باشند برای بدن مفید خواهند بود اما گاهی مواردی از قبیل انواع بیماری ها، رژیم غذایی یا استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها منجر به عدم تعادل میکروبیوم روده شده و بدن را مستعد ابتلا به برخی انواع بیماری ها از جمله سرطان روده بزرگ می کند.

میکروبیوم روده

 علاوه بر سرطان روده بزرگ، دیگر انواع بیماری ها از جمله بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری های کبد و پانکراس نیز در ارتباط با میکروبیوم روده می باشند. میکروبیوم روده همچنین نقش مهمی در متابولیسم، سیستم ایمنی، سلامت عمومی بدن، خلق و خو، اضطراب، درد، توانایی های ادراکی و شناختی و … دارد. مطمناً چنین مطالعاتی روند غربالگری و نظارت بر سرطان روده بزرگ و دیگر بیماری های مرتبط با روده بزرگ را بهبود می بخشند.

علی رغم دقتی که در انتشار نتایج این مطالعه به کار برده شده، مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی نبوده و نتایج باید توسط مطالعات بیشتری که در این زمینه انجام می گیرند تایید شوند.