تأثیر آسپرین بر سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در جهان است. محققان تخمین می زنند این بیماری تا سال 2040 به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد و هر سال افراد بیشتری را درگیر خواهد کرد. به همین دلیل، پیشگیری از سرطان روده بزرگ بسیار مهم است.

 هر چند که با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، مانند پیروی از رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی منظم می توان به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کرد، مدتی است که محققان نیز در حال بررسی تاثیر آسپرین بر کاهش خطر ابتلا به سرطان هستند. مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده است که در همه آن ها تاثیر آسپرین نه تنها در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بلکه در کاهش خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان ها از جمله سرطان پوست، پانکراس، رحم، آندومتر و تخمدان نیز سنجیده و اثبات شده است.

 به واسطه مطالعه ای که اخیراً توسط محققان در مونیخ، آلمان منتشر شد. بار دیگر تأثیر آسپرین بر کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ اثبات شد، تفاوت مطالعه اخیر با دیگر مطالعات انجام شده در مشخص شدن مکانیسم اثر آسپرین بر بیماری سرطان و تأثیر آن بر روند کاهش سرعت پیشرفت سرطان در افراد مبتلا به این بیماری بود، موردی که در مطالعات قبلی سنجیده نشده بود.

علی رغم تأثیر مثبت آسپرین، توجه به این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد که آسپرین نیز مانند بقیه انواع داروها عوارض جانبی بالقوه است و بزرگترین خطر مصرف آسپرین خونریزی گوارشی می باشد.

در نهایت تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام گیرد. چنین مطالعاتی – با در نظر گرفتن عوارض جانبی آسپرین- باید بر روی بیماران انسانی مبتلا به سرطان روده بزرگ با دوزهای مختلف آسپرین انجام شوند. اثبات قطعی این امر همچنین نیازمند اجرای آزمایش‌های بالینی بزرگ (با تعداد بالای نمونه های انسانی) در بیمارانی است که احتمال ابتلا به سرطان در آن ها بسیار زیاد می باشد.

تأثیر اسپرین بر سرطان