تری گلیسیرید نوعی چربی و منبع اصلی انرژی برای بدن است. این آزمایش میزان تری گلیسیرید خون را اندازه گیری می کند. بیشتر تری گلیسیریدها در بافت چربی (چربی) یافت می شوند، اما برخی از تری گلیسیریدها در خون گردش می کنند تا سوخت لازم برای فعالیت عضلات را فراهم کنند. پس از خوردن غذا، سطح تری گلیسیرید در خون افزایش می یابد زیرا بدن انرژی مورد نیاز خود را بلافاصله به چربی تبدیل می کند. تری گلیسیریدها از طریق خون از روده به بافت چربی برای ذخیره سازی حرکت می کنند. در بین وعده های غذایی، تری گلیسیرید از بافت چربی آزاد می شود تا به عنوان منبع انرژی برای بدن استفاده شود.

سطوح بالای تری گلیسیرید در خون با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی مرتبط است. برخی عوامل از جمله ورزش نکردن، اضافه وزن، مصرف سیگار، مصرف بیش از حد الکل و ابتلا به برخی بیماری ها از جمله دیابت و بیماری کلیوی می توانند در افزایش سطح تری گلیسیرید و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نقش داشته باشند.

  • برای تعیین میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی
  • نظارت بر روند درمان چربی خون بالا؛

جهت غربالگری:

  • برای بزرگسالان در صورت عدم وجود عوامل خطر بیماری قلبی به عنوان بخشی از روند معاینه در فواصل زمانی شش ساله توصیه می شود.
  • برای کودکان انجام این آزمایش حداقل یک بار در سنین 9 تا 11 سالگی و مجدداً در سنین 17 تا 21 سالگی توصیه می شود.

جهت نظارت:

  • در مواردی که عوامل خطر بیماری قلبی وجود داشته باشد یا هنگامی که سطح چربی مضر بدن در آزمایشات قبلی بالا بوده باشد انجام این آزمایش به صورت مکرر و در فواصل زمانی منظم توصیه می شود.

نمونه خون از سیاه رگ دست یا سر انگشت گرفته می شود.

به طور معمول توصیه می شود 9 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش چیزی خورده نشود، اما نوشیدن آب مجاز می باشد.

تا 24 ساعت قبل از انجام آزمایش الکل نباید مصرف شود.

از نظر برخی از پزشکان در صورت ناشتا نبودن نیز می توان این آزمایش را انجام داد. در نهایت فرد باید دقیقاً مطابق دستورات پزشک خود عمل کند و به شخصی که نمونه خون وی را می گیرد اعلام کند که ناشتا بوده است یا خیر.