کلسترول یک ماده چربی مانند است که در سراسر بدن و در خون یافت می شود. انواع مختلفی از کلسترول وجود دارد. کلسترول LDL کلسترول “بد” نامیده می شود زیرا تجمع بیش از حد آن در شریان های فرد می تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، حملات قلبی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

آزمایش کلسترول LDL میزان کلسترول LDL را در خون اندازه گیری می کند. این آزمایش در تشخیص خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و سایر شرایط سلامتی موثر می باشد. آزمایش کلسترول همچنین برای ارزیابی اثر بخش بودن روند درمان کلسترول بالا کاربرد دارد.

  • برای تعیین میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی؛
  • نظارت بر روند درمان چربی خون بالا؛
  • جهت غربالگری:

– برای بزرگسالان در صورت عدم وجود عوامل خطر بیماری قلبی به عنوان بخشی از روند معاینه در فواصل زمانی شش ساله توصیه می شود.

– برای جوانان انجام آزمایش پانل چربی حداقل یک بار در سنین 9 تا 11 سالگی و مجدداً در سنین 17 تا 21 سالگی توصیه می شود.

  • جهت نظارت:
  • در مواردی که عوامل خطر بیماری قلبی وجود داشته باشد.
  • یا هنگامی که سطح چربی مضر بدن در آزمایشات قبلی بالا بوده باشد انجام این آزمایش به صورت مکرر و در فواصل زمانی منظم توصیه می شود.

نمونه خون از سیاه رگ دست یا سر انگشت گرفته می شود.

اگر این آزمایش به عنوان بخشی از یک پانل چربی کامل انجام شود، به طور معمول 9 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش نباید چیزی خورده شود، نوشیدن آب ایرادی ندارد.

از نظر برخی از پزشکان در صورت ناشتا نبودن نیز می توان این آزمایش را انجام داد. این امر به ویژه برای جوانان (2 تا 24 ساله) که عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ندارند صادق است. در نهایت فرد باید دقیقاً مطابق دستورات پزشک خود عمل کند و به شخصی که نمونه خون وی را می گیرد اعلام کند که ناشتا بوده است یا خیر.