فواید مصرف پروتئین

1.کاهش اشتها و سطح گرسنگی

پروتئین قدرت سیر کنندگی بسیار زیادی دارد و تا مدت زمان طولانی بعد از مصرف آن فرد احساس سیری می کند. در صورت جایگزین کردن بخشی از کربوهیدرات ها و چربی های رژیم غذایی با پروتئین، می توانید روند کاهش وزن و از بین بردن چربی های دور شکم را تسریع کنید.

2. افزایش حجم ماهیچه ها و قدرت بدنی

پروتئین ساختار اصلی ماهیچه های بدن ما می باشد. بنابراین با افزایش مصرف پروتئین قدرت و حجم ماهیچه های بدن افزایش پیدا می کند. افزایش مصرف پروتئین همچنین از کاهش حجم ماهیچ های بدن در طول دوره کاهش وزن پیشگیری می کند.

3.تقویت استخوان ها

اظهارات نادرست بسیار زیادی در خصوص اثر مضر پروتئین بر سلامت استخوان ها وجود دارد. اما تحقیقات بلند مدت در این خصوص اثبات کرده اند که مصرف پروتئین برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری می باشد. افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می کنند با افزایش سن کم تر دچار پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی می شوند. این امر به خصوص در  

4.کاهش ولع مصرف مواد غذایی و میل به میان وعده در شب دیروقت

گرسنگی با ولع مصرف مواد غذایی متفاوت است. در چنین شرایطی بدن فرد صرفاً به به انرژی و مواد غذایی نیاز ندارد بلکه مغز نیاز به یک تشویقی دارد. کنترل ولع مصرف غذایی می تواند بسیار دشوار باشد.  افزایش مصرف پروتئین می تواند منجر به کاهش ولع مصرف مواد غذایی شود. این اتفاق ممکن است به علت بهبود عملکرد دوپامین، یکی از هورمون های موجود در مغز که در اعتیاد و ولع مصرف غذایی نقش موثری دارد، باشد.

5.افزایش متابولیسم و چربی سوزی

خوردن مواد غذایی برای مدت زمان کوتاهی می تواند منجر به افزایش متابولیسم بدن شود. به علت این که بدن از کالری های موجود برای هضم مواد غذایی استفاده می کند. اما مصرف هر نوع ماده غذایی این تاثیر را به همراه نخواهد داشت. افزایش مصرف پروتئین می تواند منجر به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شود. یک مطالعه نشان داده است که میزان کالری های که با مصرف یک رژیم غذایی پر پروتئین سوزانده می شود تقریباً برابر است با میزان کالری هایی که با یک ساعت ورزش متعادل سوزانده می شوند.

6.کاهش فشار خون

فشار خون بالا می تواند منجر به بروزحملات قلبی، سکته های مغزی و بیماری های مزمن کلیوی شود. با پیروی از یک رژیم غذایی پر پروتئین فشار خون کاهش می یابد. تحقیقات همچنین اثبات کرده اند که سطح تریگلیسرید و چربی بد LDL نیز با مصرف پروتئین کاهش می یابد.

7.کمک به کاهش وزن

از آنجایی که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا متابولیسم را افزایش می دهد و منجر به کاهش خودکار کالری دریافتی و کاهش ولع مصرف مواد غذایی می شود، بسیاری از افرادی که پروتئین دریافتی خود را افزایش می دهند قریباً بلافاصله وزن کم می کنند. جهت حفظ وزن متناسب رژیم غذایی حاوی پروتئین همچنان باید ادامه پیدا کند.

8. تسهیل ترمیم بدن بعد از آسیب های جسمانی

از آنجایی که پروتئین ساختار اصلی ماهیچه های بدن محسوب می شود، با مصرف رژیم غذایی پرپروتئین روند ترمیم آسیب های بدنی تسریع می شود.

9. تسهیل روند پیری سالم

یکی از اثرات افزایش سن، کاهش تدریجی قدرت ماهیچه ها می باشد. با مصرف رژیم های غذایی سرشار از پروتئین و انجام فعالیت های ورزشی تا میزان بسیار زیادی می توان قدرت ماهیچه ها را حتی در بزگسالی حفظ کرد.

10. عدم ضرر به کلیه ها در افراد سالم

اظهارات نادرست بسیار زیادی مبنی بر آسیب های کلیوی در اثر افزایش مصرف پروتئین وجود دارد. البته در افرادی که مبتلا به بیماری های کلیوی می باشند به شدت توصیه می شود که مصرف پروتئین محدود شود.

با این حال، اگرچه مصرف زیاد پروتئین ممکن است به افراد دارای مشکلات کلیوی آسیب برساند، اما اثر مخربی در افرادی که کلیه های سالم دارند، ندارد. در حقیقت، مطالعات متعدد تأکید می کنند که رژیم های غذایی با پروتئین بالا هیچ گونه اثر مضری بر افراد با کلیه های سالم ندارد.

منبع:

www.healthline.com