خواص شگفت انگیز منگنز

منگنز یک ماده معدنی، از دسته مواد معدنی کم نیاز است به این معنی که بدن به میزان بسیار کمی از آن به صورت روزانه نیاز دارد. منگنز با تجزیه کربوهیدرات ها و چربی ها به تولید هورمون ها کمک می کند.

فواید منگنز

بدن منگنز را در استخوان ها، مغز، کلیه ها، کبد و پانکراس ذخیره می کند. برخی از فواید منگنز شامل موارد ذکر شده در ادامه می باشد.

  1. التهاب و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد: بدن با استفاده از منگنز نوعی آنتی اکسیدان تولید می کند. این آنتی اکسیدان از تخریب سلول ها پیشگیری کرده، منجر به کاهش التهاب و حتی کاهش درد ناشی از التهاب مفاصل می شود.
  2. سلامت و عملکرد مغز را بهبود می بخشد: منگنز عملکرد سلول های عصبی مغز (نورون) را در انتقال پیام های عصبی بهبود می بخشد و در نهایت منجر به بهبود کلی عملکرد مغز نیز می شود.
  3. به بهبود سریعتر زخم ها کمک می کند: بدن از منگنز برای تولید کلاژن استفاده می کند، کلاژن پروتئینی است که به بسیاری از بافت های بدن از جمله استخوان ها، رباط ها، ماهیچه ها و پوست استحکام می بخشد.
  4. سلامت استخوان ها را تقویت می کند: منگنز یکی از مواد معدنی مهم برای رشد و حفظ استخوان های سالم است
  5. به سوخت و ساز مواد مغذی کمک می کند: بدن برای ایجاد یا فعال کردن آنزیم هایی که در تجزیه و استفاده از اسیدهای آمینه، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، کلسترول و گلوکز (قند) نقش دارند، نیاز به منگنز دارد.

حد مجاز مصرف منگنز

از آنجایی که منگنز جزو مواد معدنی کم نیاز است، بدن انسان به میزان زیادی از آن نیاز ندارد و مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد.

کمبود منگنز ممکن است با شرایطی مانند بثورات پوستی (تغییر قابل مشاهده در بافت، رنگ یا ظاهر پوست) و تغییرات خلقی مرتبط باشد، اما تحقیقات بسیار کمی در این زمینه انجام شده.

اکثر مردم منگنز مورد نیاز خود را از غذا دریافت می کنند. کمبود منگنز بسیار نادر است و به احتمال زیاد نیازی به مصرف مکمل های منگنز نمی باشد. توصیه می شود قبل از مصرف مکمل منگنز حتماً با پزشک مشورت شود.

مواد غذایی حاوی منگنز

  • بسیاری از غذاها حاوی مقادیر کمی منگنز هستند از جمله:
  • سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ و اسفناج
  • حبوباتی مانند نخود، لوبیا چشم بلبلی، عدس و سویا
  • آجیل هایی مانند بادام زمینی، فندق و گردو
  • صدف ها
  • غلات کامل مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و جو
  • چای
منگنز